Kategoria: Paralotnie PPG

Producent: DUDEK Paragliders [produkty]

Cena: 17886 PLN

Ceny

Boson 31   –  17 886 zł

Boson 34   –  18 326 zł

Boson to skrzydło dla doświadczonych, aktywnie i dużo latających pilotów, którzy znają zachowanie skrzydeł samostatecznych i doskonale nad nimi panują. Zalecane minimum nalotu to 300 godzin i co najmniej 50 godzin nalotów rocznych.

Skonstruowany z myślą m.in. o tych, którzy planują startować w zawodach lub zamierzają bić rekordy. Cechuje go znaczny zakres prędkości, precyzyjne sterowanie i duża wydajność.

KONSTRUKCJA

Boson powstał na bazie sprawdzonej i docenianej konstrukcji utytułowanego Hadrona Cabrio. Bryła i obrys są podobne, lecz wiele rozwiązań konstrukcyjnych jest nowych, począwszy od długości linek po konstrukcję taśm nośnych, które zostały zmodyfikowane na bazie doświadczeń powstałych podczas użytkowania Hadrona Cabrio. Między innymi zostały one wyposażone w speed system. Linki nośne są krótsze, co pozytywnie wpływa na zwrotność i przebieg startu.
Podczas startu skrzydło podnosi się płynnie i nie ma tendencji do wyprzedzania pilota. Jakość startu zapewnia miedzy innymi usztywniona syntetycznymi rdzeniami (FET – Flexi Edge Technology) krawędź natarcia, które także chronią ją przed deformacją podczas lotu z dużymi prędkościami. W konstrukcji zastosowano także inne efektywne metody rozkładu naprężeń czaszy, związane z najnowszymi technologiami szycia.

W porównaniu do Hadrona Cabrio Boson ma mniejsze zapotrzebowanie na moc, co oczywiście także ma odzwierciedlenie w mniejszym opadaniu przy wyłączonym silniku. Boson wymaga pewnej uwagi podczas pilotażu w turbulencji, pozostaje jednak stabilny i bezpieczny. Dla komfortu sterowania ważne jest precyzyjne wyregulowanie długości sterówek w stosunku do wysokości punktu podwieszenia w napędzie lub wózku – tu znaczenie może mieć każdy centymetr. System sterowniczy to dobrze znane i wydajne, autorskie sterowanie 2D, z uchwytami sterowniczymi TCT, oraz z dodatkowymi uchwytami TST używanymi podczas lotu przyspieszonego. W standardzie jest możliwość wyboru jednego z trzech poziomów bloczków sterówek i możliwość dopasowania położenia magnesów mocujących uchwyty sterownicze. Dzięki tym udoskonaleniom obsługa sterowania jest intuicyjna.

Jeszcze przed swą premierą Boson pilotowany przez Krzysztofa Romickiego z Wojciechem Strzyżakowskim w roli nawigatora ustanowił rekord świata w odległości przelotu po trasie zamkniętej (trójkąt FAI) w tandemie – 280,41 km.

Boson, tak jak wszystkie skrzydła DUDEK, produkowany jest w całości w Europie, w polskiej fabryce, dzięki czemu konstruktor jest w stanie od samego początku do końca kontrolować jego skomplikowany proces produkcyjny.

Dane techniczne

NazwaBoson 31Boson 34
Dopuszczenie – Identyfikacja ULMtaktak
Trymertaktak
Speed systemtaktak
Liczba cel6060
Powierzchnia w rozłożeniu [m2]3134
Powierzchnia w rzucie [m2]26.7329.32
Rozpiętość w rozłożeniu [m]13.5214.16
Rozpiętość w rzucie [m]11.0611.58
Wydłużenie w rozłożeniu5.905.90
Wydłużenie w rzucie4.574.57
Prędkość opadania [m/s]min = 1,4  (+/ – 0,3m/s)
Prędkość postępowa* [km/h]min= 35; trym = 45-65; max = 70 (+/ – 5km/h)*
Długość linek z taśmami [m]8.128.50
Łączna długość linek [m]386,55446.79
Całkowita masa startowa** [kg]140 – 260**170 – 300**
Maksymalna masa startowa – zawody*** [kg]300***350***
Dystans między taśmami [cm]6060
Waga skrzydła [kg] 7.628.2
LinkiA-8000U: 050; 090 / Technora: 90; 140; 190; 280; 340 / Dyneema: 350
TkaninaPorcher Classic 38 g/m2 / Dominico tex 34 g/m2 / Porcher Hard 40g / SR Scrim / SR Laminate 180g

* Prędkości podane są szacunkowo dla środkowego rozmiaru skrzydła i środka jego zakresu wagowego. Prędkości te mogą się zmieniać w granicach +/- 5 km/h w zależności od rozmiaru, masy startowej i dodatkowych czynników takich jak ciśnienie i temperatura powietrza.

** Podstawową zasadą jest taki dobór rozmiaru skrzydła, by masa startowa znajdowała się w środku zakresu wagowego. Mniejsze dociążenie skrzydła (masa startowa w dolnym zakresie) można rozważyć przy starcie nożnym, latając w spokojniejszych warunkach, gdy zależy nam na poprawie ekonomii. Większe dociążenie skrzydła (masa startowa w górnym zakresie) mogą rozważać doświadczeni piloci, którym zależy na dynamice latania, większej prędkości i latających w bardziej wymagających warunkach wietrznych. Jest częściej spotykane wśród użytkowników wózków.

*** Uwaga – skrzydło zmienia znacznie swe zachowania wraz ze wzrostem obciążenia. Największe obciążenia wymagają największych umiejętności i najwyższej koncentracji ze strony pilota.

Dostępne rodzaje uchwytów sterowniczych:

TCT  (Triple Comfort Toggle)

Kolorystyka

Energy

Bozon 34 Energy Side
Bozon 34 Energy Top

Harmony

Bozon 34 Harmony Side
Bozon 34 Harmony UP

Passion

Bozon 34 Passion Side
Bozon 34 Passion Top

Wraz ze skrzydłem dostarczamy:

  • MotoBag XX (plecak do ciasnego spakowania skrzydła bez uprzęży)
  • DewBag (szybkopak)
  • Worek transportowy  z taśmą kompresyjną.
  • etui z dokumentami i zestawem naprawczym (tkanina samoprzylepna, zapasowa linka)
  • wskaźnik kierunku wiatru (wstążka i rękaw)
  • drobne upominki

Wartość tych dodatkowych elementów to ok. 700 złotych.